«Саме те, як ви збираєте, організуєте і використовуєте інформацію,
визначає, переможете ви чи програєте»
Б.Гейтс
“Подальший успіх української IT-індустрії залежить
від спроможності нашої системи освіти адаптовуватися
до дуже динамічного ринку — як щодо кількості нових спеціалістів,
так і якості їхніх знань.”
Максим Почебут,
Віце-президент Асоціації “IT України” з освітніх питань
Кафедра Інженерії програмного забезпечення відповідає за підготовку по спеціальності 121-Інженерія програмного забезпечення, тобто займається підготовкою програмістів.
Не секрет, що будь-які зміни даються суспільству дуже важко, а зміни в освіті стикаються з безліччю перепон. Державний університет телекомунікацій, був одним з перших ВУЗів, який почав вчити тому що потрібно зараз, а не продукувати застарілі знання та технології, необхідні зміни були ініційовані ректором Толубко Володимиром Борисовичем. Так була створена концептуально нова освітня модель «12 кроків до якісної освіти»:
Сьогодення вимагає від студента швидко зорієнтуватися і зрозуміти ким бути, як отримати можливість заробити гроші. Якщо підготовка розпочинається на третьому курсі, студент втомлюється чекати і втрачає інтерес до майбутньої професії.
Ми пішли іншим шляхом – вже в 1 семестрі наші студенти вивчають дисципліну «Основи інженерії програмного забезпечення», в якій знайомляться з особливостями та основними поняттями професії: що таке Frontend та backend, хто такий тестувальник, як створюється програмне забезпечення, що таке життєвий цикл програмного забезпечення, для чого потрібен scrum, як працювати з git та мають можливість спробувати себе у власному стартапі.
Підготовка з програмування розпочинається також з першого курсу, студенти вивчають свою першу мову програмування С++. Може виникнути питання: чому С++?
На сьогодні однією з найважливіших спеціалізацій стане програмування у сфері embedded, без якого неможливе існування таких сфер, як автомобільна, зокрема, розробки в сфері безпілотних автомобілів, медицина, а також розумні міста, IoT (інтернет речей) і багато іншого. Дуже багато технологічних рішень, що оточують нас, - це ембеддед. Вони істотно полегшують наше життя, а то й рятують його. Кількість «розумних» пристроїв, починаючи з побутових приладів, медичного обладнання, автомобілів, і закінчуючи десятками інших рішень в різних сферах, зростає з кожним днем і вже давно перевищує кількість комп'ютерів і смартфонів. Розроблення такого роду embedded-cистем завжди пов'язане з вирішенням складних інженерних завдань і саме тому попит на embedded-програмістів буде рости з кожним роком.
Однією з основних компетенцій, якими повинен володіти кваліфікований embedded-фахівець: це знання програмування на мовах C або С++.
Презентація власних ІТ-проектів на дисципліні «Основи інженерії програмного забезпечення», командна робота, 1 семестр, 1 курс, 2018 рік
На першому курсі для студентів всіх спеціальностей викладається дисципліна «Застосування інформаційно-телекомунікаційних засобів». Незважаючи на те, що ми готуємо програмістів, в даній дисципліні студенти знайомляться з основними поняттями телекомунікацій, вчаться налаштовувати роутер, можуть відповісти на питання чому «ріжеться» сигнал, що зробити, щоб якість wi-fi була краща, як підключити і налаштувати супутникову тарілку, домофон, камеру відеонагляду, сигналізацію та багато іншого, що дає можливість використовувати можливості сучасних інформаційних технологій у повсякденному житті в повній мірі.
На 1 та 2 курсах – «Групова динаміка і комунікації», «Ділові комунікації» відповідно
"Один у полі не воїн" – цією приказкою можна описати й бізнес-процеси в сфері інформаційних технологій. Її представники мають бути готовими до прямого діалогу не тільки зі своїми колегами, але й із клієнтами.
Клієнти очікують, що українські команди будуть партнерами, а не просто виконавцями. Такий рівень взаємодії, вимагає пошуку спільних рішень, участі в брейн-стормах і нелегких дискусіях. Іноді для висококваліфікованого фахівця це може стати важким випробуванням
З настанням четвертої індустріальної революції розробники програмного забезпечення все більше виконують роль бізнес-консультантів. Адже цифрові технології здатні докорінно змінювати бізнес-моделі компаній. Тому вміння будувати довгострокові взаємини з клієнтами є дуже важливим.
Саме цих знань та вмінь наші студенти досягають на дисциплінах «Групова динаміка і комунікації», «Ділові комунікації» відповідно, а колектив кафедри тісно співпрацює зі студентами для досягнення спільної мети – підготувати конкурентноздатного фахівця для ІТ-індустрії
Пейнбол, група ПД-24, закріплення отриманих знань з дисципліни «Групова динаміка і комунікації» з куратором Негоденко О.В., вересень 2018
На 4-му курсі дисципліни «Засади відкриття власного бізнесу», «Хмарні технології», «Штучний інтелект»
Починаючи з першого курсу ми готуємо наших студентів до можливості реалізувати себе і як бізнисменів, курс «Засади відкриття власного бізнесу» знайомить з правовими аспектами та дає можливість втілити свою мрію в реальність.
З першого курсу наші студенти працюють в хмарному середовищі ofice 365 та користуются хмарними сервісами: Google Drive, Apple iCloud, Amazon Cloud Drive, Microsoft OneDrive. А тепер прийшов час дізнатись про питання безпеки, масштабування, розгортання, резервного копіювання в контексті хмарної інфраструктури; вибирати оптимальну стратегію переходу на хмарні технології.
Ще нещодавно розробками у сфері штучного інтелекту (ШІ) займалися лише такі великі технологічні компанії, як Amazon, Baidu, Google та Microsoft. Втім завдяки розвитку хмарних технологій, ШІ-розробки стають доступними навіть для стартапів без серйозного фінансування. Компанія Microsoft, яка володіє власною хмарної платформою Azure, об’єдналася з Amazon з метою створити бібліотеку глибокого навчання з відкритим вихідним кодом Gluon. Передбачається, що завдяки Gluon створювати нейромережі буде також легко, як стандартні програми для смартфонів. Компанія Google також анонсувала запуск хмарної системи для розробок у сфері штучного інтелекту під назвою Cloud AutoML. Поява доступних хмарних платформ дозволить активніше впроваджувати ШІ-технології у медицину, енергетику й промисловість. А наші студенти повинні вільно орієнтуватись в сучасних технологіях.
"Доступ до сучасних знань мають перш за все ті,
хто володіє іноземною мовою або кількома"
Оскільки левова частка замовників української IT-індустрії – це закордонні клієнти, то володіння найпоширенішою у діловому світі мовою – обов’язкове. Причому – потрібно оволодіти нею на високому рівні. Це – необхідний мінімум.
З іноземними клієнтами потрібно спілкуватися англійською, і ця ж мова використовується для взаємодії всередині компаній.
Для майбутнього програміста, окрім технічних знань, представники індустрії виділили необхідний мінімум соціальних навичок, а саме базовий рівень стійкості до стресів, досвід та вміння працювати в команді та володіння інструментами тайм-менеджменту. Без англійської дороги в IT нема, але для інженерів-початківців достатньо володіти мовою на рівні B1 — тобто середньому. Цього буде достатньо для роботи з технічною документацією та листування з іноземними клієнтами.
Підготовка за спеціальністю 121-Інженерія програмного забезпечення, забезпечує можливість нашим студентам оволодіти англійською мовою на рівні В2, крім базових знань на 1-2 курсі, 20% практичних занять на 3-4 курсі викладається англійською мовою, для можливості вільно володіти технічною англійською мовою.
Чи можна навчити програмувати на лекції? Риторичне питання…
З першого дня створення кафедри наші студенти відпрацьовують практичні навички на лабораторних та практичних заняттях, обсяг яких в учбовому плані становить 63%. Більшість занять, що проводить кафедра, має формат лекційно-практичний, коли теоретичний матеріал закріплюється зразу ж на парі та під час виконання домашніх завдань.
Не важливо яку мову програмування і яку платформу фахівець спочатку вибирає. Критично важливо виробити глибинне розуміння принципів інженерії, сформувати інженерне мислення. Це допоможе правильно шукати потрібну інформацію в майбутньому і формувати криву своєї кар'єри.
Як правило, багато сучасних мов програмування, які вибираються для старту навчання, базуються на загальних правилах, відмінним є тільки синтаксис або реалізація. При цьому інструменти і платформи можуть змінюватися часом кожні півроку-рік. Інтенсивність змін дуже висока. Не можна вивчити якісь інструменти зараз і пожинати плоди цього знання всі 5 років. Саме тому в ДНК інженера і програміста повинна бути звичка постійного навчання протягом професійної кар'єри. Вчитися завжди і не перестаючи. Завдяки цьому актуальність і цінність українського фахівця буде збережена і через 5 і через 10 років.
Саме для можливості легко перейти на нову мову програмування наші студенти отримують грунтовну теоретичну підготовку з дисциплін «Вища математика», «Дискретні структури», «Теорія ймовірностей та математична статистика», «Теорія алгоритмів та структури даних».
Партнери кафедри Інженерії програмного забезпечення
|
Форми співпраці:
|
|
|
|
|
|
Кафедра Інженерії програмного забезпечення заключила договори з компаніями, які є потенційними замовниками випускників за спеціальністю (спеціалізацією) підготовки кафедри, а саме компаніями EPAM та CyberBionic Systematics.
Спіпраця постійно розширюється…
Так, 29 січня 2018 року підписано Меморандум про міжнародне співробітництво між Державним університетом телекомунікацій і компанією Сан Глобал (Японія), яким передбачено впровадження та координація спільних проектів у сфері інформаційних та телекомунікаційних технологій в Україні та Японії, допомога у подальшому працевлаштуванні студентів Університету (за спеціальністю Інженерія програмного забезпечення), вдосконалення навчальних програм у сфері інформаційних технологій та комунікацій, згідно вимог міжнародних роботодавців.
А 22 листопада 2018 року кафедрою Інженерії програмного забезпечення було розпочато співпрацю з новими партнерами. Наразі підписано угоду між Державним університетом телекомунікацій та компаніями ELEVONDATA (індійська компанія штаб-квартира якої знаходиться в Нью-Йорку) та Greenlife Sciences (індійська компанія штаб-квартира в Варшаві).
В рамках угоди про співпрацю передбачено:
Кафедра Інженерії програмного забезпечення оснащена наступними лабораторіями: № 326, № 310, №320, №302.
Навчальна лабораторія кафедри Інженерії програмного забезпечення №326 знаходиться на третьому поверсі. Приміщення просторе та світле. Три великих вікна виходять на південну сторону. Денне освітлення є достатнім. Стіни салатового кольору заспокоюють зір та створюють спокійну та робочу атмосферу.
Навчальна лабораторія № 326 обладнана сучасними комп’ютерами, проектором та дошками, що дає можливість проводити як лекційні так і практичні заняття. Встановлене додаткове програмне забезпечення дозволяє транслювати зображення з проектора на кожне робоче місце. В лабораторії встановлені операційні системи Ubuntu на ядрі Linux, Intellij IDEA, програмні продукти Eclipse, Notepad. Кожен комп’ютер під’єднаний до мережи інтернет, завдяки цьому студенти мають можливість працювати в хмарному середовищі Office 365. Програмне забезпечення в лабораторії 326 призначена для вивчення мов програмування C++, C#, Java, Python, Java Script, CSS, HTML, Bush, PHP.
В 2017 році за підтримки EPAM на кафедрі створено навчальну лабораторію №302, яка обладнана сучасними комп'ютерами з двома моніторами, проектором та дошкою. В 2018 році за підтримки EPAM на кафедрі створено навчальну лабораторію № 310, яка підключена до серверу Університету, обладнана тонкими клієнтами з двома моніторами кожний, проектором та дошкою. З метою проведення лекційних занять та тренінгів оснащена 320 ауд.
"Розробка уніфікованого переліку вимог до інженерів junior-рівня — перший крок з боку бізнесу для формування спільного з вищими навчальними закладами та самими студентами бачення, якими ж знаннями на виході зі студентської лави має володіти молодий IT-спеціаліст. Тож університети можуть використовувати ці рекомендації для модернізації навчальних програм, а студенти самостійно опановувати необхідні навички”, — зауважує Максим Почебут, Віце-президент Асоціації “IT України” з освітніх питань.
На кафедрах, які проводять підготовку за спеціальністю, тільки 25% часу припадає на дисципліни загальної підготовки. Дисципліни професійної підготовки розподіляються 75% за спеціальністю. Всі дисципліни спеціальності погоджені та рекомендовані фірмами-партнерами кафедри, враховують рекомендації ІТ-асоціації.
Участь в конференції «Синергія: ІТ-освіта та ІТ-бізнес» 11 грудня 2018
Щоб пробитися на перспективну посаду в будь-якій організації, необхідно мати гарну освіту. Сьогодні вища освіта вже не може стати стовідсотковою гарантією успішного працевлаштування, особливо це стосується IT-фахівців. Додаткові сертифікати, що підтверджують кваліфікацію в тій чи іншій предметній області, підвищують шанси на популярність серед роботодавців.
Під сертифікацією програмістів розуміється підтвердження відповідності їхньої кваліфікації тим вимогам, які пов'язані з виконанням певних завдань у галузі комп'ютерних та мережевих технологій. Сертифікат з підтвердженням кваліфікації ІТ-фахівця видається органом або організацією, які проводили сертифікацію. Програмісти повинні зараз володіти досить великим обсягом знань, щоб бути якомога більш універсальними і вміти вирішити будь-які поставлені завдання. Сертифікація програмістів представляє собою стандарти, що застосовуються для оцінки професійного рівня і якості знань ІТ-фахівця.
Сертифікація:
Назва |
Дисципліна |
Сертифікат |
В рамках навчальної програми |
||
С#, (базовий рівень) TFS, WF, ADO.NET |
Об’єктно-орієнтовне програмування |
Сертифікат CyberBionic systematics, З можливістю отримати сертифікат Microsoft |
HTML CSS, JS |
Web-технології та Web-дизайн Web-програмування |
Сертифікат CyberBionic systematics, З можливістю отримати сертифікат Microsoft |
QA Specialist |
Якість програмного забезпечення та тестування |
Сертифікат кафедри (за програмою ЕРАМ) |
С++ |
Програмування |
Сisco |
Python |
Спеціальні мови програмування |
Сisco |
Поза новчальною програмою |
||
С++ (для ІТ, ТК) |
Програмування |
Сертифікат кафедри |
DevOps |
DevOps |
Сертифікат кафедри |
Кафедра зупинила свій вибір на сертифікації від Microsoft та Cisco.
18 квітня 2018 року в рамках конференції “Синергія: Бізнес та ВНЗ” компанії-учасники Асоціації “IT України” презентували уніфікований перелік вимог та рекомендацій до спеціалістів junior-рівня. Перелік охоплює три найбільш популярні та затребувані IT-спеціалізації — розробку, тестування та автоматизоване тестування програмного забезпечення. Таким чином, сервісна IT-індустрія першою в Україні розробила єдині вимоги до спеціалістів, які тільки починають кар’єру на ринку.
Щоб почати роботу в IT, junior-розробник має володіти навичками програмування HTML/CSS на середньому рівні, JavaScript та .NET на початковому рівні. Натомість якість коду та відстежування помилок не є пріоритетними параметрами, оскільки набуваються з досвідом.
Окрім технічних знань, представники індустрії виділили необхідний мінімум соціальних навичок, а саме базовий рівень стійкості до стресів, досвід та вміння працювати в команді та володіння інструментами тайм- менеджменту. Без англійської дороги в IT нема, але для інженерів-початківців достатньо володіти мовою на рівні B1 — тобто середньому. Цього буде достатньо для роботи з технічною документацією та листування з іноземними клієнтами.
Створення переліку вимог саме для цих фахів не є випадковим – дані знання та вміння вважаються основними для початку роботи в ІТ-індустрії та є відправною точкою для подальшого професійного розвитку спеціаліста.
Зауважимо, що у 2017 році українська IT-індустрія зросла на 20% і зараз налічує близько 120 тисяч спеціалістів. Аби втримати такі темпи росту, цього року їй потрібно додати близько 25-30 тисяч фахівців, тоді як українські університети щороку випускають лише 12-16 тисяч студентів IT-спеціальностей.
Нестача ІТ-фахівців ще раз підтверджує, що наш випускник буде затребуваний на ринку праці, а завдяки отриманим знанням та міжнародній сертифікації зможе отримувати гідну заробітну плату.
![]() |
![]() |
![]() |
Завдяки освітній моделі «12 кроків до якісної освіти» кафедра Інженерії програмного забезпечення виконує всі вимоги роботодавців!
Проведення практик студентів організовано та проводиться в компаніях-партнерах кафедри, однією з них є компанія CyberBionic Systematics.
Практика студентів 2 та 3 курсів в 2018 році в компанії CyberBionic Systematics
На кафедрі проводиться активна робота з метою розширення кола партнерства з ІТ-компаніями, так в цьому році 10 студентів спробують себе на практиці в «Альфа-банку». Кафедра постійно шукає нові напрямки для стажування та подальшого працевлаштування наших студентів.
Реалізація цієї концептуально нової освітньої моделі забезпечує підготовку конкурентоспроможних фахівців, які повною мірою відповідатимуть потребам сучасного ринку праці. В результаті здійснення інноваційного змісту навчання наш випускник повинен володіти теоретичними знаннями виконання вимог компетенцій роботодавців і практичними уміннями і навиками їх здійснення.
На кафедрі здійснюється посилене вивчення англійської мови на протязі усіх років навчання: на 1-2 курсі – 3 пари занять на тиждень, на 3-4-5 курсах – по всім дисциплінам, які викладаються 20% занять повинні проводитись англійською мовою викладачами кафедр. Це забезпечить нашому студенту можливість вільно володіти технічною англійською мовою та засвоїти її на рівні міжнародного стандарту В2.
Для покращення умов навчання та проведення наукових досліжень, з першого вересня 2021 року в Університеті почав працювати Інтернет зі швидкістю 5 Гігабіт в секунду.
Цей Інтернет найкращий серед Інтернетів усіх Університетів України та Європи.
Кожна кафедра Університету активно використовує інтернет для навчальної та наукової роботи студентів.
5 квітня 2016 року Державний університет телекомунікацій став членом Міжнародного союзу електрозв'язку (МСЕ), Спеціалізованої агенції організації об'єднаних націй, штаб-квартира якого знаходиться у м. Женева, Швейцарія.
Університет став 49 навчальним закладом світу, що прийнятий до цієї організації.
Членство у Міжнародному Союзі Електрозв'язку відкрило доступ Університету до:
Кожен рік в Університеті проводиться міжнародна конференція під керівництвом Міжнародного союзу електрозв’язку, в якій приймають участь більше 30 країн світу.
На кафедрі розроблений інноваційний зміст навчання, який забезпечує навчання студента тому, що потрібно і як потрібно на сьогоднішній день і тому, що вимагає сучасний розвиток науки і технологій та компетенцій компаній партнерів кафедри – потенційних роботодавців, теоретично і практично. При добросовісному навчанні студента, інноваційний зміст навчання гарантує стовідсоткове отримання студентом першого, високооплачуваного робочого місця після закінчення Університету.
Інноваційний зміст навчання передбачає, що ми на кафедрі обов’язково навчаємо тому, чому потрібно, і як потрібно, теоретично і практично.
Теоретична підготовка здійснюється на основі сучасного розвитку науки і технологій та компетенцій компаній - партнерів кафедр.
На кафедрі якісне навчання студентів здійснюється не тільки теоретично, а і практично з використанням навчально-матеріальної бази створеної на обладнанні останнього покоління, сучасних, прогресивних програмно-апаратних комплексів і програмного забезпечення.
Кафедра заключила договори з компаніями, які є потенційними замовниками випускників за спеціальністю підготовки кафедри.
Теоретична і практична підготовка студентів проводиться на підставі компетенцій партнерів-кафедри компаній-роботодавців, з якими кафедрою укладені договори про співпрацю.
Перед закінченням бакалаврату кафедра спільно з компанією оцінює теоретичні знання, практичні уміння і навики студентів-випускників якщо вони показали добрі знання то вони отримують сертифікат, який надає право на отримання першого високооплачуваного робочого місця в компанії.
Підготовка по спеціальності починається не з третього, а з першого курсу.
На першому курсі для студентів викладається дисципліна «Застосування інформаційно-телекомунікаційних засобів». Метою цієї дисципліни є навчання нашого студента налаштовувати та експлуатувати сучасні електронні пристрої і гаджети та у повній мірі використовувати можливості сучасних інформаційних технологій під час навчання в Університеті та у повсякденному житті.
Для студентів кафедри викладаються: на 1 курсі - «Групова динаміка та комунікації», на 2 курсі - «Ділові комунікації», на 4 курсі - «Засади відкриття власного бізнесу», «Хмарні технології», «Штучний інтелект», спрямовані на уміння працювати в команді і з командою, вміти відкрити та вести власний бізнес, знати перспективи розвитку інформаційних технологій, що дозволить нашому студенту йти в ногу з життям та відповідати вимогам сучасному розвитку навчальної та наукової роботи в світі.
Для забезпечення якості проведення практичних занять на кафедрі створена сучасна навчально-лабораторна база на основі обладнання останнього покоління компаній-партнерів кафедри і сучасних програмно-апаратних комплексів і програмного забезпечення.
Для якісної підготовки студентів усі їх практики проводяться в одній із компаній-партнера кафедри:
В результаті проведення інноваційного змісту навчання студенти-випускники бакалаврату, якщо вони показали добрі знання, отримують сертифікат, який надає право на отримання першого високооплачуваного робочого місця в компанії, що позитивно відрізняє нашу кафедру від кафедр інших ЗВО.
В Університеті з 01 січня 2016 року по 01 травня 2022 року відкрито 13 нових, актуальних, престижних та перспективних спеціальностей:
Після закінчення 1 курсу, в межах Університету у студентів є можливість перейти навчатись по іншій спеціальності на одній із кафедр Університету.
Державний університет телекомунікацій
Україна, 03680, м.Київ,
вул. Соломянська 7,
ауд.315 (кім. 3, 4)
тел. 249-25-96